17 apr. 2008

Wägner borde vara given när litteraturhistoria blir gymnasieämne - eller skall hon gömmas en gång till?

Ämnet svenska kanske skall delas upp så att litteraturhistoria blir ett eget ämne i gymnasiet. Bra!

Men vad skall man läsa? Elin Wägners litterära kvaliteter har kanske kramats ihjäl av kvinnorörelse, fredsrörelse och miljörörelse. Till och med Elin Wägnersällskapet betonar i sin avsiktsförklaring att man bildats för att "visa hur tidlöst hennes engagemang för freden, jorden och kvinnorna är". Förvisso ett gott argument, som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Själv menar jag att många av Elin Wägners böcker är litterära mästerverk. Värda att framhålla nu när man diskuterar vilka böcker man skall läsa i skolan, vilka författare man bör känna till - meningen är ju att gymnasiet skall återfå ämnet litteraturhsitoria. Åtminstone om man får tro Jan Björklund. Jag gillar idén.

Det borde vara en självklarhet att i detta sammanhang på alla sätt verka för att Elin Wägners författarskap uppmärksammas. En bok som Vinden Vände Bladen borde definitivt tillhöra en svensk litterär kanon. Jag skulle till och med kunna jämföra boken med de stora ryska författarnas verk. Så många dimensioner, sådan berättarlust.

Hur gör vi för att uppmärksamma Elins litterära storhet?

Välkommen att diskutera frågan! Du kan göra det genom att klicka på "Kommentarer". Där kan du också ta upp andra frågor som vi kan plocka upp som egna debattrubriker.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det var länge sedan vårt kommunbibliotek bar ner de flesta Elin Wägner-böckerna i källarmagasinet. Endast några få lämnades kvar uppe i ljuset. Bibblan skyller förstås på den låga efterfrågan.(Vad kom först, hönan eller ägget?) Så, vad gör vi?

Ett sätt vore väl att följa Elins exempel och bilda "kampgrupper":

1) Ordna en föreläsning med Elins intressen som tema. (Kanske Birger ställer upp.)

2)Tala med chefbibliotekarien om att ställa ut några EW-böcker i en nisch.

3)Skriva insändare i ortspressen.

Gröna tankar

Anonym sa...

Åååååh så PK, Birger! Jag vet inte vilket land du har vistats i på senare år men att som författare vara kvinna och/eller att skriva om kvinnor har inte direkt varit en nackdel. Ta bort Stieg Larsson (som valde en tjej som superhjälte) så är varenda storsäljande författare med mer än en titel kvinna.

Alla universitet avlönar en hoper genusforskare som jobbar "ur kvinnoperspektiv". I studieplaner ner till förskolor finns instruktioner för för barnen illustrera kvinnoperspektiv. Hur mycket pengar finns öronmärkt för att forska och skriva om män? Varför inte låta folk bara skriva om människor, och sålla bort denna fixering vid kön? Är inte det mer jämställt?

Det kanske är så att något du tycker är fantastiskt inte tilltalar så många andra. Elin Wägner kanske är kass. Jag ha raldrig läst henne, men det kan ju vara en teori väl så sannolik som att hon diskriminerats.

Anonym sa...

Bäste Cortex, jag menar att du missuppfattar tämligen rejält i ditt inlägg, det man här talar om är vilka författare som blivit en del av den allmänt kända litteraturhistorian och då är det synnerligen ont om kivnnor. Jag menar att Birger Schlaugs analys är korrekt, även om man inte skall överdriva Wägners litterära kvalitetet,men man skall inte heller undervärdera dem. Böcker som Åsa Hanna, Vinden vände bladen och Natten till söndag är utan vidare jämförbara med Lagerlöfs stora romaner.
Carl R. A.

Anonym sa...

Nästa är är det 60 år sedan Elin Wägner dog. Detta kommer att uppmärksammas med en antologi, där flera Wägner-kännare deltar. Birger är en av dem som skriver, har jag förstått. Detta kan kanske vara grund för en del föreläsningar etc på olika bibliotek. Jag hörde Birger i Uppsala för någon månad sedan och det var mycket intressant!
Marianne A.

ProVoka sa...

Vi håller redan nu på att planera en föredragsserie med Birger Schlaug, ni som är intresserade kan höra av er till provoka@telia.com.
Kulturföreningar, studieförbund, bibliotek, kvinnorrörelse, miljö- och fredsrörelser etc är välkomna att höra av sig. Birger har bland annat talat på Fogestads kulturförenigs årsmöte samt på kvinnodagen. Uppskattat!

Anonym sa...

Oavsett om det gäller historia eller litteraturhistoria så är det "His story" vi introduceras i. Inte förrän jag via andra vägar fick lära känna stora svenska kvinnor i historien förstod jag vilken censur jag varit utsatt för under hela skoltiden.
Elin Wägner är en oerhörd inspiratör för så många då och idag och stor författarinna som vi bara inte får lämna utanför skolan. Men det finns flera, Emilia Fogelklous texter är hyperaktuella i dagens samhälle, också hon mycket före sin tid.

Jag tror att man från olika håll bör lobba för att nya författare som Wägner lyfts in i skolan och framförallt att lika många manliga som kvinnliga presenteras.

MVH
Eva på landet

Anonym sa...

Tack för denna blogg och för engagemanget! Fantastiskt!

Ingrid B

Anonym sa...

Jag tror att det är viktigt att få SVT att vakna, att göra en dokumentär om Elin Wägner. Bör inte detta budskap spridas?

ANSO sa...

Vill bara lämna mitt fulla stöd i kampen för mer uppmärksamhet åt Elin Wägner. Har varit nere med Elin Wägner sedan min första B-uppsats på universitetet (då om Åsa-Hanna) och blev även i samma veva varse den stora censur, som även någon annan påtalade, som vi alla blivit utsatta för under tidiga skolår. Tror inte att det numera går en vecka utan att jag har användning för något Wägner-citat. BRA! Mer Wägner i skolan!

Anonym sa...

Håller med! Fullt stöd. Låt oss se om vi kan samordna något!!

Anonym sa...

Om något händer vill jag gärna delta, ska genast skriva insändare om Elin. Fint underlag som finns på bloggen!!